Q. Om man behöver få tag i lägenhetsutdrag/pantförskrivningar/lägenhetsförteckningar, vart vänder Du dig?
A. Kontakta MBF direkt. www.mbf.se
Q. Om jag vill hyra ut i andrahand, vad gäller?
A. Om du som medlem har behov av att tillfälligt hyra ut din bostad så har du möjlighet att göra det om det finns giltiga skäl och om det inte gäller för en kortare period än sex månader.
- Korttidsuthyrningar medför ofta att många okända personer kommer att röra sig i fastigheten, vilket kan uppfattas som störande för övriga boende.
- Ständig omsättning av korttidsboende kan ökat slitage på fastigheten.
- Korttidsuthyrningar innebär också en ökad en ökad administration.
Q. Om jag haft inbrott, vart vänder jag mig?
A. Först och främst ska en polisanmälan göras, sen ska du kontakta ditt försäkringsbolag. Leverantörer/partners att kontakta;
Gerts lås och larm, 08-35 41 00
Trygga Hem i Sverige HB (dörrleverantör) 070-830 04 12
Q. Felanmälan för fel i fastigheten, vart vänder Du dig?
A. Man kontaktar Wiab Service AB föreningens fastighetsskötare. Felanmälan för fel i fastigheten och allmänna utrymmen:
Öppettider kontoret måndag – fredag 07.30 – 16.30
Telefonnummer: 08-80 20 40
Eller skicka felanmälan till: info@wiabservice.se
Uppge var du bor, namn, adress samt bostadsföreningens namn och vad saken gäller. Larmoperatören ser i föreningens larminstruktioner vilka åtgärder som skall vidtas och agerar där efter.
Innan ni anmäler! Endast akut annars kan den som anmäler komma att debiteras!
Med akuta ärenden avses till exempel:
- Värme- eller vattenbortfall
- Strömavbrott (inte byte av proppar eller el-bortfall i delar av lägenheten)
- Akuta stopp i avlopp
- Vattenläckage
Q. Telia – Felanmälan, aktivera och uppsägning av Bredband och Telefoni
A. Felanmälan sker direkt till 020-202070, ditt basabonnemang hanteras via föreningen, tillval och felanmälan hanteras direkt av lägenhetsinnehavaren.
- När du som medlem är nyinflyttad i vår förening behöver du kontakta Telias Kundtjänst på nummer 020-202070 för att aktivera Bredband, TV och telefoni som ingår i hyran. TV-box och router ska finnas i din bostad.
- När du som medlem flyttar ut ur vår förening behöver du kontakta Telias Kundtjänst på nummer 020-202070 för att säga upp ditt Bredband, TV och telefoni som ingår i hyran. TV-box och router ska finnas kvar då dess tillhör lägenheten, på så vis underlättar vi för nästkommande medlem’
Q. Jag behöver kopiera upp fler nycklar, vart ska jag vända mig?
A. Du vänder dig till Gerts lås och larm i Sollentuna. https://www.gertslas.se/
Medtag legimitation samt hyresavi eller liknande där det framgår äganderätt till lägenhet, gärna också en befintlig nyckel.
A. Vänligen gå till fliken Försäljning av bostadsrätt
A. Var god och läs bilagan. viktig info om portsystemet